Основні напрямки розвитку дошкільної освіти в Україні
Головна мета національної дошкільної освіти – створити сприятливі умови для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, розвитку в неї ціннісного ставлення до людей, самої себе, природи, культури, світу.
Дошкільна освіта ґрунтується на таких принципах:
– науковості, що передбачає опору на класичні та сучасні наукові здобутки у галузі педагогіки та психології дошкільної освіти;
– гуманізації та демократизації освітньої роботи, що передбачає орієнтацію на особистість дитини, максимальне розкриття її нахилів, здібностей та інтересів;
– визнанні особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти; самоцінності дошкільного дитинства;
– доступності освіти;
– визнанні пріоритету гармонійного розвитку дитини перших шести (семи) років життя;
– тісному зв’язку з реальним життям, його проблемами та суперечностями, розширенням життєвого простору дошкільника;
– єдності розвивальних, виховних та навчальних завдань;
– варіативності форм здобуття дошкільної освіти;
– наступності дошкільної та початкової освіти шляхом створення, розробки програм, відповідних форм і методів роботи тощо;
– єдності суспільного та сімейного виховання.
Пріоритетами державної політики в розвитку дошкільної освіти у ХХI столітті є:
- її особистісна орієнтація;
- формування гуманістичних цінностей;
- оновлення принципів, змісту та освітніх технологій;
- орієнтація на формування життєвої компетентності дитини;
- забезпечення фізичного, психічного та морального здоров’я;
- пріоритет інтересів дитини перед усіма іншими;
- формування свідомого, відповідального ставлення до життя;
- творча самореалізація педагога і дитини;
- інтеграція науки та освіти;
- соціально-педагогічний патронат сім’ї;
- створення індустрії освітніх засобів;
інтеграція національної дошкільної освіти у світовий освітній простір.